Thursday, November 26, 2015

10 Tips Untuk Memudahkan Anda Ketika Mendaki



Mendaki dan backpacking telah menjadi kegiatan yang sangat popular kini pada masa lapang tetapi ia boleh menjadi sukar dan mendatangkan masalah pada badan anda,dengan tips berikut anda boleh menjadi fit  dan berjalan dengan cekap di samping mengurangkan tekanan pada badan anda.















No. 1 Kecergasan 
Jika anda berada dalam keadaan yang kurang daripada optimum, anda lebih dekat untuk mencederakan diri sendiri, atau berusaha untuk mendapatkan kecergasan yang baik dengan bina jadual latihan tetap untuk meningkatkan kecergasan anda, yang akan memastikan anda menikmati pendakian anda.

No. 2 Pendakian Ringan (santai)
Membawa beg yang berat akan membuat pendakian anda jauh lebih sukar dari segi fizikal bagi pendaki beginner, jadi untuk permulaan anda boleh lakukan pendakian santai.

No. 3 Jangan Desak Diri Anda
Cuba cari keadaan yang tidak meletakkan tekanan terlalu banyak pada jantung atau kadar pernafasan dan jangan lupa untuk mengambil rehat ketika mendaki. mendaki adalah tentang daya tahan ia bukan untuk memenangi perlumbaan, jadi jangan takut untuk berhenti seketika terutama apabila memanjat cerun curam. Apabila anda berhenti lebih lama untuk berehat, pastikan anda minum air, makan sesuatu untuk menjana tenaga anda semula dan memberikan rehat pada kaki anda.

No. 4 Keluar Awal
Waktu sejuk pada awal pagi adalah waktu yang sempurna untuk mendaki kerana ia boleh membantu badan anda sejuk dan tidak terlalu berpeluh sehingga keletihan jika cuaca benar-benar panas pada waktu petang dan haba yang berlebihan anda mungkin membahayakan diri sendiri. sedikan semua keperluan anda pada malam sebelunya supaya anda tak kelam kabut untuk keluar pada waktu pagi.

No. 5 Berjalan Ringan
Jika anda berjalan dalam denai yg cerun ia akan menambah tekanan pada sendi lutut, kaki dan otot kaki anda, jadi cuba berjalan zig zag sedikit untuk menjaga otot kaki anda terutamanya sendi lutut anda.

No. 6 Pilih Langkah anda dengan berhati-hati
Apabila anda berjalan menuruni bukit, pastikan anda mencari dan melangkah pada tempat yang tidak berisiko seperti batu rata yang stabil kerana ia mengurangkan risiko anda tergelincir dan batu-batu yang mampu memberi cekaman pada langkah anda.

No. 7 Ambil Langkah Kecil
Apabila anda berada di atas tanah rata maka anda boleh mengambil langkah yang luas tetapi jika anda akan menuruni bukit cuba untuk melangkah lebih pendek kerana anda akan lebih cenderung untuk tergelincir jika anda mengabil langkah yg besar di atas tanah yg cerun.

No. 8 Minum banyak air
Apabila anda bersenam atau di bawah cahaya matahari panas adalah penting bahawa anda menjaga tubuh anda dari terhidrat, minum setiap 20 minit
Untuk  mengurangkan kesan terik matahari dan mencegah sakit otot, minum banyak air dan juga mengambil minuman isotonik untuk menggantikan elektrolit badan anda.






No. 9 Makanan adalah bahan api
seperti air minum, pastikan anda makan dengan kerap, melihat kepada makanan sebagai bahan api untuk badan anda dengan cara yang sama bahawa petrol bahan api kereta anda. Anda hanya berasa lapar apabila tenaga badan anda rendah, jadi mengambil makanan ringan yang sihat seperti kacang, pisang, kurma dan buah-buahan kering dapat mengembalikan tenaga anda.

No. 10 Penggunaan Hiking Pole (Tongkat)
Pendaki yang berpengalaman akan cuba untuk menggunakan tongkat apabila mendaki kerana ia dapat mengurangkan kesan ke atas sendi dan otot kaki dan juga belakang 

Berikut adalah cara untuk menggunakannya:

• Apabila menaiki bukit atau di atas tanah rata,laraskan panjang tongkat anda supaya siku anda berada pada sudut 90 darjah apabila memegang tongkat. Dengan setiap langkah ke depan tongkat hendaklah di tangan yang bertentangan dengan kaki anda. Cucuk sedikit tongkat anda ke dalam tanah untuk memberi sedikit cekaman dan membantu tubuh anda bergerak kehadan




• Jika anda menuruni bukit, panjangkan tongkat sekitar 5-10 cm dan kemudian letakan tongkat di hadapan anda, tongkat di tangan kiri apabila kaki kanan anda melangkah dan sebaliknya, ini adalah untuk membolehkan tongkat menyokong sebahagian daripada berat badan anda apabila bergerak menuruni bukit.


Selamat Mendaki dan menikmati pemandagan indah. Serta amalkan pendakian selamat. Sentiasa jaga kebersihan dan hormati pendaki lain.

No comments:

Post a Comment